KevĂ©s mĂĄrka mondhatja el magĂĄrĂłl, hogy hatĂĄssal volt arra, hogyan kĂ©pzeli el a vilĂĄg a MikulĂĄst â a Coca-Cola viszont pontosan ezt tette.
đ Hogyan szĂŒletett meg a âmodern MikulĂĄsâ?
A Coca-Cola 1931-ben indĂtotta el ikonikus karĂĄcsonyi reklĂĄmkampĂĄnyĂĄt az EgyesĂŒlt Ăllamokban. A cĂ©l egyszerƱ volt:
đ bebizonyĂtani, hogy a Coca-Cola nemcsak nyĂĄron, hanem tĂ©len is fogyaszthatĂł.
A kampĂĄnyhoz Haddon Sundblom illusztrĂĄtort kĂ©rtĂ©k fel, aki megalkotta azt a MikulĂĄs-figurĂĄt, amelyet ma is ismerĂŒnk:
⹠piros-fehér ruhåban
âą barĂĄtsĂĄgos, mosolygĂłs arccal
⹠kissé pocakosan
⹠emberközeli, kedves személyiséggel
đĄ Fontos tĂ©ny:
A MikulĂĄs korĂĄbban sokfĂ©lekĂ©ppen jelent meg (zöld, barna ruhĂĄban, sovĂĄny vagy komoly arccal), de a Coca-Cola reklĂĄmjai egysĂ©gesĂtettĂ©k Ă©s vilĂĄgszerte elterjesztettĂ©k a mai ĂĄbrĂĄzolĂĄst.
âž»
đ A Coca-Cola karĂĄcsonyi kamion â egy globĂĄlis szimbĂłlum
A kĂ©sĆbbi Ă©vtizedekben a Coca-Cola tovĂĄbb erĆsĂtette karĂĄcsonyi jelenlĂ©tĂ©t, kĂŒlönösen a vilĂĄgĂtĂł karĂĄcsonyi kamionokkal, amelyek:
âą elĆször az 1990-es Ă©vekben jelentek meg reklĂĄmfilmekben
âą a âHolidays Are Comingâ szlogennel vĂĄltak hĂressĂ©
âą mĂĄra a karĂĄcsony ânem hivatalos kezdĆjelzĂ©sĂ©vĂ©â vĂĄltak sok orszĂĄgban
đ MagyarorszĂĄgon is gyakori mondĂĄs:
âAkkor kezdĆdik a karĂĄcsony, amikor elĆször lĂĄtjuk a Coca-Cola reklĂĄmot.â
âž»
đ§ MiĂ©rt mƱködik marketing szempontbĂłl ennyire jĂłl?
A Coca-Cola karåcsonyi kampånya tankönyvi példåja az érzelmi marketingnek:
âą đŻ Nem a termĂ©ket helyezi elĆtĂ©rbe, hanem az Ă©rzĂ©st
âą â€ïž A MikulĂĄson keresztĂŒl a csalĂĄd, megosztĂĄs, öröm, egyĂŒttlĂ©t Ă©rtĂ©keit közvetĂti
âą đ Ăvtizedek Ăłta következetes arculatot hasznĂĄl â ez Ă©pĂti a bizalmat
đ Ennek eredmĂ©nye:
âą a Coca-Cola neve elvĂĄlaszthatatlan a karĂĄcsonytĂłl
âą generĂĄciĂłk nĆttek fel ugyanazzal az ĂŒzenettel
âą a reklĂĄm mĂĄr nem reklĂĄmkĂ©nt, hanem ĂŒnnepi Ă©lmĂ©nykĂ©nt Ă©l az emberekben
âž»
âš ĂrdekessĂ©g
BĂĄr sokan azt hiszik, hogy a Coca-Cola âfeltalĂĄltaâ a MikulĂĄst, ez nem teljesen igaz.
đ A Coca-Cola nem kitalĂĄlta, hanem ikonikus formĂĄba öntötte Ă©s vilĂĄgszinten elterjesztette azt a MikulĂĄs-kĂ©pet, amely ma a karĂĄcsony egyik legerĆsebb szimbĂłluma.
LegutĂłbbi hozzĂĄszĂłlĂĄsok